Instrumenty

Budowa i opis gitary klasycznej - elementy i części

Autor Marta Kwapińska
Marta Kwapińska04.01.20247 min.
Budowa i opis gitary klasycznej - elementy i części

Budowa gitary klasycznej składa się z wielu elementów, które razem tworzą instrument o unikalnym brzmieniu i możliwościach. W artykule przyjrzymy się dokładniej najważniejszym częściom gitary - zaczynając od pudła rezonansowego, poprzez gryf, progi i struny aż po elementy mechaniki i strojenia.

Kluczowe wnioski:
  • Pudło rezonansowe nadaje gitarze charakterystyczne brzmienie i wzmocnienie dźwięku.
  • Kształt i budowa gryfu mają kluczowe znaczenie dla wygody gry.
  • Dobrej jakości struny są kluczowe dla uzyskania czystego dźwięku.
  • Stroiki i kołki stroikowe umożliwiają dokładne nastrojenie gitary.
  • Elementy mechaniki wpływają na łatwość strojenia i trwałość instrumentu.

Budowa pudła rezonansowego gitary

Pudło rezonansowe jest najważniejszą częścią gitary klasycznej, odpowiedzialną za wzmocnienie i barwę dźwięku. Składa się z dwóch łukowatych płyt wykonanych najczęściej z drewna świerkowego lub cedrowego - górnej płyty rezonansowej oraz dolnej zwanej płytą wierzchnią.

Kształt pudła rezonansowego gitary ma znaczący wpływ na parametry akustyczne instrumentu. Najczęściej spotykane są pudła typu dreadnought charakteryzujące się mocnym i donośnym brzmieniem lub pudła typu grand concert o cieplejszym, bogatszym dźwięku.

Wewnątrz pudła rezonansowego znajdują się elementy wzmacniające rezonans górnej płyty - najczęściej w postaci drewnianych listewek zwanych belkami lub X-bracingiem. Dodatkowo montowane są naciągi rezonansowe, których zadaniem jest przenoszenie drgań strun na płytę górną.

Materiały wykorzystywane do budowy pudła

Najczęściej używanymi gatunkami drewna są świerk sitkajski, cedr i palisander. Świerk sitkajski cechuje się dużą sztywnością i lekkością, dzięki czemu zapewnia optymalną rezonansję płyty górnej. Drewno cedrowe dodaje instrumentowi ciepła i głębi brzmienia. Z kolei płyty wierzchnie pudła rezonansowego często wykonywane są z ciemnych odmian palisandru, nadając gitarze efektowny wygląd.

Oprócz standardowych materiałów do budowy gitar wykorzystuje się również nowoczesne tworzywa kompozytowe, wzmacniane włóknem węglowym i szklanym. Pozwalają one na precyzyjne dostrojenie parametrów akustycznych pudła rezonansowego do preferencji wytwórcy.

Najważniejsze elementy gryfu gitary

Elementy gitary takie jak gryf i progi mają ogromny wpływ na wygodę i łatwość gry. Gryf gitary klasycznej jest zazwyczaj węższy niż gryfy gitar elektrycznych i akustyczno-elektrycznych, co ułatwia owijanie go palcami lewej ręki. Wykonywany jest najczęściej z drewna mahoniowego, cedrowego lub palisandrowego.

Prawidłowy profil gryfu oraz niski i równy próg akcji to podstawa wygodnej gry i uzyskania czystego brzmienia na gitarze klasycznej.

Na gryf naklejana jest podstrunnica z palisandru lub ebenowca, do której przymocowane są pojedynczo posadowione progi. Ich wysokość, szerokość i promień zaokrąglenia również mają wpływ na komfort gry. Optymalna wysokość progu to około 1,9-2,2 mm na pierwszym progu przy 12. strunie.

Na końcu gryfu znajduje się mechanika – najczęściej wyposażona w kołki do strojenia oraz klucze do naciągu strun. Precyzyjna mechanika stroikowa umożliwia precyzyjne nastrojenie instrumentu.

Model mechaniki Ilość kołków
Mechanika boczna 2-3 kołki
Mechanika górna 6 kołków

Czytaj więcej: Jakie są instrumenty muzyczne? Poznaj wszystkie instrumenty i ich nazwy w 2023 roku

Elementy strojenia i przygrywania strun

Najpopularniejsze struny do gitary klasycznej wykonywane są z nylonu. Struny nylonowe charakteryzują się ciepłym, miękkim brzmieniem i zapewniają doskonałe właściwości rezonansowe. Jako materiał na struny bassowe (E,A,D) stosuje się okrągły drut ze stali nierdzewnej lub stopów niklu i stali, natomiast struny G, B i E wykonane są z włókna nylonowego.

Do mocowania strun służą plastikowe lub kościane Części gitary klasycznej w postaci siodełka mostka oraz kołki strunowe. Wysokiej klasy struny nylonowe wrażliwe są na częste zmiany nastrojenia więc warto stosować stabilne stroiki, dokręcane kołki lub bloczki kołków.

Elementy gityary takie jak podstawka pod struny, podnóżki regulacyjne czy podpórki na kolano również mają wpływ na komfort grania i możliwości wydobywania z instrumentu różnorodnej barwy dźwięku.

  • Siodło mostka – element mocujący struny w okolicach mostka, wykonane z plastiku, kości lub grafitu.
  • Kołki strunowe – służą do zakotwiczenia strun w pudle rezonansowym.

Akcesoria montowane w pudle gitary

Budowa i opis gitary klasycznej - elementy i części

W pudle rezonansowym gitar klasycznych często montuje się różnego rodzaju akcesoria mające wpływ na parametry brzmieniowe instrumentu.

Przykładem jest podpórka drewniana tzw. tarcza harmoniczna, montowana pod płytą wierzchnią w okolicy otworu rezonansowego. Zwiększa ona ilość tonów alikwotowych, wydobywanych dzięki grze uderzeniami palcami prawej ręki.

Montaż elektronicznych przetworników pozwala natomiast na wzmocnienie dźwięku gitary i podłączenie jej do systemów nagłośnieniowych lub sprzętu audio. Coraz częściej producenci montują fabrycznie tzw. preampy wewnątrz pudła rezonansowego z wyprowadzonymi na zewnątrz gniazdami jack.

Elementy wzmacniające rezonans górnej płyty

Aby uzyskać optymalne wzmocnienie i barwę dźwięku, w gitarach klasycznych montuje się szereg elementów wzmacniających rezonans.

W starszych konstrukcjach stosowano drewniane listwy - belki poprzeczne i podłużne, które przenoszą drgania strun na całą powierzchnię górnej płyty rezonansowej. We współczesnych gitarach najczęściej montowane jest tzw. X-bracing - dwie skrzyżowane ze sobą listwy drewniane w kształcie litery X.

Innowacyjną technologią jest bracing węglowy, którego zadaniem jest selektywne wzmacnianie poszczególnych częstotliwości drgań, co pozwala precyzyjnie kształtować brzmienie instrumentu.

Zastosowanie odpowiednich elementów wzmacniających pozwala uzyskać pożądaną charakterystykę barwy i mocy dźwięku gitary.

Sposoby łączenia elementów konstrukcji gitary

Precyzyjne wykonanie i łączenie poszczególnych elementów gitary klasycznej ma kluczowe znaczenie dla jakości wybrzmienia i trwałości instrumentu.

Gryf łączony jest z korpusem za pomocą połączenia na czopie. Część gryfu wchodzi we wnętrze pudła rezonansowego, a połączenie jest dodatkowo wzmocnione za pomocą kleju.

Progi mocowane są do gryfu poprzez wklejenie w uprzednio przygotowane szczeliny i dodatkowo fiksowane paskami fiberglastu lub włókna węglowego. Zapewnia to precyzyjne i stabilne osadzenie progów.

Poszczególne elementy pudła rezonansowego łączone są za pomocą klejenia lub łączenia na ozuby i pióro. Szczelina między łączonymi elementami wypełniana jest klejem z drobno sproszkowanym pyłem drzewnym, co zwiększa wytrzymałość i sztywność konstrukcji.

Podsumowanie

Budowa gitary klasycznej składa się z wielu precyzyjnie wykonanych i połączonych ze sobą elementów. Poczynając od pudła rezonansowego, poprzez gryf, progi i struny, aż po mechanikę strojenia - wszystkie części gitary mają kluczowy wpływ na możliwości i brzmienie instrumentu.

Odpowiedni kształt i materiały pudła rezonansowego oraz zastosowanie elementów wzmacniających rezonans pozwalają uzyskać charakterystyczne, pełne wybrzmienie. Ergonomiczny gryf z precyzyjnie wyprofilowanymi progami z kolei zapewnia wygodę i łatwość gry.

Wysokiej jakości struny nylonowe, stabilna mechanika strojenia oraz dodatkowe elementy gitary jak podpórki czy podnóżki regulacyjne umożliwiają wydobycie z instrumentu szerokiej palety barw i dynamiki dźwięku.

Całościowa, przemyślana budowa gitary ze starannie dobranymi i połączonymi elementami pozwala gitarzystom klasycznym na pełną ekspresję muzyczną i realizację ich artystycznej wizji.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak wybrać wzmacniacz do gitary elektrycznej? Poradnik i wskazówki dla początkujących
  2. Instrument muzyczny puzon - Opis, Historia, Zastosowanie
  3. Czy gwiazdor KISS Paul Stanley obawiał się o swoje zdrowie? Szczegóły wstrząsającej sytuacji
  4. Tuba - historia, rodzaje i budowa tego dętego instrumentu muzycznego
  5. John Squire zachwala Liamo Gallaghera jako jednego z największych głosów rock and rolla wszech czasów
Autor Marta Kwapińska
Marta Kwapińska

Wokalistka z duszą, zachęcam do eksploracji własnego głosu. Techniki wokalne i emocjonalny przekaz piosenek to moja specjalność. Muzyka łączy naszą duszę z melodią życia.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły